تأیید پایاننامهها و رسالههای ثبت شده ۳۰ درصد افزایش یافت
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۰۶۱۷۹
رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات از افزایش ۳۰ درصدی تایید پایان نامه ها و رساله های ثبت شده در ایرانداک پس از تصویب قانون پیشگیری و مقابله با تقلب خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، سیروس علیدوستی در میزگرد علمی «بررسی حقوقی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی: فرصتها و چالشها» با بیان افزایش ۳۰ درصدی تأیید پایاننامهها و رسالههای ثبت شده در ایرانداک پس از تصویب قانون پیشگیری و مقابله با تقلب گفت: تا وقتی همه مدارک در یک جا جمع نشوند، همانندجویی اثربخش نخواهد بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه مسئله بدرفتاری راهحل پیچیده میخواهد و باید برنامه ملی برای بدرفتاری علمی داشته باشیم، این معضل را به کوه یخ تشبیه کرد و گفت: بخش بزرگی از این مسئله ناپیدا است و اگر برخوردهای جدی صورت گیرد و افراد خطاکار گرفتار توبیخ و تنبیه شوند از آن اجتناب میکنند اما این اتفاق تاکنون به اندازه کافی روی نداده است.
رئیس ایرانداک خاطرنشان کرد: سامانه «همانندجو» پیش از تصویب این قانون در ایرانداک راهاندازی شد و بارها همانندی پایاننامهها گزارش شد.
وی تصریح کرد: آییننامه ثبت پایاننامه در ایرانداک در سال ۱۳۹۵ توسط وزیر عتف وقت ابلاغ شد اما برخی از دانشگاههای بزرگ از آن پیروی نکردند و این نقطه ضعف درونی باعث شد یک نهاد بیرونی قانون بگذارد.
علیدوستی با تاکید بر اشاعه پایاننامهها و رسالهها گفت: در حال حاضر نزدیک به ۲۰۰ هزار پایاننامه و رساله در سامانه «گنج» وجود دارد که تماممتن بیش از ۹۷ هزار پایان نامه از این تعداد در دسترس همگان است. هر روز آنچه در سامانه ثبت بارگذاری میشود، در ساعت ۲۴ همان روز در پایگاه گنج نمایش داده میشود.
وی افزود: هنوز آییننامه اجرایی قانون جدید ابلاغ نشده تا بتوانیم اثرگذاری را مشخص کنیم. اما همکاری دانشگاهها در تأیید مدارک بارگذاری شده نزدیک ۳۰ درصد افزایش داشته است.
رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات تاکید کرد: تا همه پایاننامهها یک جا جمع نشود، سامانهها هم اثربخشی کامل ندارند و همانندجویی نمیتواند همه همانندیها را بیابد و گزارش کند.
در این نشست، صفر بیگزاده، استادیار ایرانداک نیز گفت: در قانون پیشگیری از تقلب که به تازگی به تصویب رسیده، از ایرانداک نام برده شده و ما میخواهیم با همفکری به اجرای بهتر قانون کمک کنیم.
وی افزود: قوانین برای رفع نیاز ایجاد میشوند و نیاز ما مقابله با تقلب در آثار علمی بوده است. بر همین اساس باید بررسی شود این تا چه میزان توانسته آثار علمی را پشتیبانی کند و کمکهای ایرانداک به اجرای آن چه بوده است.
میزگرد علمی «بررسی حقوقی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی: فرصتها و چالشها» همزمان با هفته پژوهش با حضور سیروس علیدوستی، رئیس ایرانداک، غلامرضا ذاکر صالحی، دانشیار موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزشعالی، محمد عبدالصالح شاهنوشفروشانی، سرپرست پژوهشکده حقوق خصوصی پژوهشگاه قوهقضاییه، رحیم پیلوار، عضو هیات علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران و مدیرکل دفتر برنامهریزی، هماهنگی و حمایت از حقوق مالکیت صنعتی، دانش سنتی و منابع ژنتیک وزارت دادگستری و مدیریت پنل دکتر صفر بیگزاده، استادیار ایرانداک برگزار شد.
منبع: مهر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۰۶۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مذاهب اسلامی برای کسب فیض به محضر امام صادق(ع) شرفیاب می شدند/ امام صادق(ع) مورد تأیید تمام مذاهب اسلامی هستند
آیت الله میرزاحسین احمدی فقیه یزدی استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب امام صادق علیه الاسلام را دارای رابطه قوی با جهان اسلام دانست و اظهار داشت: در بین امامان معصوم صلوات الله علیهم اجمعین، امام صادق علیه السلام در زمانی واقع شدند که برای یک گفت وگوی علمی بعد امام باقر علیه السلام به شکلی شرایط به وجود آمد که هر کدام از علمای سایر مذاهب با مراجعه به حضرت ضمن کسب تکلیف، سؤال علمی خود را مطرح می کردند که این آمد و شدها با واسطه و یا بی واسطه صورت می گرفت.
آیت الله احمدی فقیه یزدی، افزود: ایشان دارای شاگردان متعددی در رشته های گوناگون بودند؛ به خصوص در مباحث علمی و قرآنی و تسلط بر روایات پیغمبر اسلام و امیرالمومنین علیه السلام دارای تبحر بودند، حضرت امام صادق علیه السلام در این موقعیت و جمعیتی که برای کسب علم و دانش آماده شده بودند، رابطه قوی با جهان اسلام داشتند و به خصوص با کسانی که مجاور بودند ارتباط برقرار می کردند و کسب فیض می بردند من جمله اهل سنتی که هنوز استقراء قوی نداشتند و در عین حال نظر حضرت را جامع تر و غالب تر می دانستند و کسانی که به مسجد می آمدند و مسئله خود را خدمت مطرح می کردند ایشان کاملا توضیح می دادند و صحت و غلط بودن را با استنباط به قرآن و روایات پیغمبر اسلام صلوات الله علیه بیان می نمودند.
وی ادامه داد: گاهی برای گرفتن تأییدیه خدمت حضرت شرفیاب می شدند زیرا سخن امام صادق علیه السلام برای آنان مهم بوده است؛ البته در بین مردم، افراد معاندی بودند که تحریک می شدند و با ایجاد ترس و وحشت بین مردم، باعث جلوگیری از مراجعه افراد به منزل امام می شدند اما مردم ایشان را رها نمی کردند و به هر نحوی با واسطه یا بی واسطه خود را به امام می رساندند.
این عالم شیعه، تصریح کرد: سیطره و عظمت علمی حضرت امام صادق علیه السلام آنقدر وسیع شده بود که به اکناف و اطراف منتقل شده بود و همگان همراهی می کردند و می پذیرفتند. دشمنی هایی صورت می گرفت که حضرت نیز کمال تقیه را در مواردی که لازم بود انجام می دادند و هم توصیه به افراد مرتبط می کردند هم خود مراقبت انجام م دادند. می دانید تقیه صحیح را امام از آباء و اجداشان نقل می کنند که در روایت این گونه ذکر شده است؛ حضرت علی بن الحسین علیه السلام می فرمایند: تقیه به این معنا است که روایات ما صعب و مستصعب است غیر از نبی و یا ملک مقرب و یا مؤمنی که "امْتَحَنَ اللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِيمَانِ"؛ نمی شود این را به هر کسی رساند.
وی عنوان کرد: این اخبار و احادیث که می رسید، در واقع به این معنا بوده است که علم را نمی توان به هر کسی آموخت زیرا آن علم را باید تقیه کرد و به اهلش آموخت، و این تعلیم به شکل تقیه در زمان امام صاق علیه السلام آنچنان رواج پیدا کرد که هر کسی هرحرفی را به امام نسبت نمی داد، بعد از اینکه مطمئن می شدند بر موازین درستی می باشد این انتساب را مطرح می کردند.
وی در پایان تأکید کرد: به همین جهت شاید بیشترین روایاتی که تاکنون در دست است از امام صادق علیه السلام ثبت و ضبط شده است و به این دلیل که کسانی که در محضر ایشان بودند ثبت و ضبط می کردند. اکنون در آستانه شهادت آن بزرگوار عرض کنم که، کل منابع علمی که از ایشان رسیده در غیر از منابع شیعه است، در مذاهب اسلامی دیگر نیز مشهور و فراوان می باشد.
انتهای پیام/